Friday, July 3, 2009

Peta minda bantu pelajar dalam pembelajaran

PETALING JAYA 30 Jun – Pelajar perlu lebih kreatif dalam proses pembelajaran pada era kecerdasan dan kepandaian minda hari ini.

Sehubungan itu, Pearson Malaysia Sdn. Bhd. (Pearson) menggunakan pendekatan kaedah peta minda dalam membantu proses pembelajaran dan pengajaran di sekolah.

Pengarah Penerbitannya, Carol Wong berkata, pihaknya telah bekerjasama dengan pereka kaedah peta minda, Tony Buzan dalam mengeluarkan buku bagi memudahkan proses pembelajaran.

“Buzan merupakan individu yang mereka cipta kaedah peta minda. Kerjasama dengannya membolehkan teknik ini disampaikan kepada pelajar dengan lebih tepat,” katanya selepas majlis pelancaran buku Buzan Mind Maps for Science Form 1 di Hotel Eastin di sini, semalam.

Majlis pelancaran buku turut disertai Buzan dan penulis buku tersebut, Cyntia Y. Dass, Christopher Tiew, Tam Lye Suan dan Thomas A. Richards.

Menurut Carol, Pearson telah berhubung dengan pihak Kementerian Pelajaran bagi membolehkan buku ini diguna pakai di sekolah-sekolah seluruh negara.

“Buku itu ditulis mengikut sukatan mata pelajaran Sains tingkatan satu, maka pelajar boleh menggunakannya dengan mudah,” katanya.

Tambah beliau, ia merupakan buku pertama berkonsepkan kaedah itu dan buku bagi mata pelajaran lain juga akan turut dikeluarkan tidak lama lagi.

Menurutnya, harga seunit buku tersebut ialah RM16.90 dan boleh didapati mulai bulan depan di seluruh negara.

Pada majlis sama, Buzan turut menyampaikan ceramah kepada lebih 100 guru Sains dari sekolah sekitar Kuala Lumpur bertajuk ‘Pengajaran dan Pembelajaran Sains Menggunakan Peta Minda.’

Rujukan di sini

No comments: