Sunday, September 21, 2008

Dakwah no 1, pelajaran bukannya no 2

Assalamualaikum wtb Salam perjuangan..

Alhamdulilah, setelah sekian lama saya tidak dapat memblog dengan sempurna, maka hari saya luangkan sedikit masa untuk menulis sesuatu. Dakwah itu Perlu Hikmah dikendalikan oleh saya hampir 6 bulan yang lalu. Dan saya bukannya baru dalam blog ni. Dalam masa ini saja saya menguruskan 4 blog. Namun ini adalah blog peribadi saya yang kedua. Yang pertama dulu saya mulakan pada 2005 namun ntah tiba2 hilang semangat, maka terhentilah dan terus dilupai kata laluannya.

Pernah satu ketika saya meminta pendapat Dr Zulfahmi, sahabat saya di Mansura Mesir. Tanya pendapat dia tentang blog, antara yang saya ingat, “Blog ini sebaik2nya kita yang tulis sendiri, kalau hang copy paste orang punya, macam kurang la sket”.. Ternyata, sejak itu saya mula mengarang sendiri apa yang hendak saya perkatakan, samada ia isu ataupun hal peribadi saya.

Namun kesibukkan sebagai pelajar sering membataskan saya, dan ternyata bulan Ogos dan September begitu membebankan, pelbagai program dakwah, tugasan pelajar, KKBI, JPT serta Makro dan Mikro teaching untuk subjek minor dan major yang perlu diselesai dan di bentang. Dalam Ramadhan ini entah berapa kali saya berjaga mata hinggalah bertemu sahur dan subuh keesokkannya.

Saya juga mengambil kesempatan ini untuk meminta maaf pada rakan-rakan atau sesiapa sahaja yang menelefon saya untuk menjemput saya memberikan pengisian Ramadhan. Saya tak dapat penuhi semuanya, maka kadang2 panggilan itu langsung saya tak sahut, saya lebih selesa bermesej dalam hal itu. Bukan kerana nak jual mahal, tapi kepadatan rutin yang harus di ambil kira di samping tidak mampu mengatakan “maaflah, ana ada kerja”, terus membuatkan saya diam bila di talefon, tambah lagi nombor yang tak dikenali. Bila bermesej, saya dapat menjawab, saya dapat pergi ataupun tidak. Dan paling tidak saya dapat rujuk jadual saya terlebih dahulu. Kehidupan saya sebagai pelajar harus diutamakan kerana “Dakwah no 1, pelajaran bukannya no 2”.

Dalam menyiapkan tugasan juga, saya sempat wujudkan blog “Menjana Pedagogi Terbilang”, link nya di sini. Bukan apa, saya wujudkan blog itu untuk memasukkan segala maklumat tentang pendidikan serta pedagogi. Tugasan serta bahan carian saya yang lepas. Bukan apa, untuk membantu student PISMP yang lain mencari bahan. Saya sudah merasa susah mencari bahan samada di alam digital mahupun di maktabah. Ada lamanya, tetapi terhad, maka blog tersebut untuk membantu. Dan bagi yang hendak mengambil bahan, dipersilakan. Lihat bahagian “ads”, jika anda nak mencari hal berkaitan pedagogi bahasa arab. Maka klik di situ. Kerana bahannya bercampur-campur. Ubahkan apa yang patut dan paling penting masukkan link blog saya ke dalam bibliografi tugasan anda, sebagai penghargaan sebagaimana perkara yang sama saya lakukan pada laman yang lain yang saya mendapat bahan. Rasanya, bila kita menghargai orang lain, kehidupan kita akan lebih berharga.

Doakan saya berjaya siapkan tugasan saya dengan jayanya, ada dua lagi task serta 2 Makro teaching yang perlu selesai dalam minggu ni.. Kemudian pulang beraya.. Pertengahan September, berada di sibu untuk perkhemahan unit beruniform, selepas itu akan terus ke Pahang untuk MTQ peringkat kebangsaan. Moga Allah permudahkan segala urusan. Amin..

:: Dakwah Itu Perlu Hikmah ::
Mohd Nazmi Bin Abdul Ghani
Markaz Tarbiah Haraki 21 September

No comments: