Saturday, March 7, 2009

PPSMI Meningkatkan Masalah Disiplin Pelajar

Pelajar yang banyak menimbulkan masalah disiplin dalam kelas ialah pelajar yang tidak faham apa yang dipelajari semasa dalam kelas.

Apabila berada di dalam kelas dan tidak dapat memahami apa yang diajar oleh guru, maka mulalah mereka akan merasa bosan dan tertekan. Kerana itu perasaan mereka mula memberontak dan akhirnya mereka mudah terjerumus dengan masalah disiplin.

Sebelum PPSMI dilaksanakan hanya segelintir pelajar-pelajar yang tidak faham P&P dalam kelas yang menimbulkan masalah disiplin. Ini tidaklah menimbulkan masalah besar kepada guru-guru di sekolah berkenaan.

Disebaliknya apabila PPSMI dilaksanakan, bilangan pelajar yang tidak faham dalam bilik darjah telah meningkat dengan ketara sekali. Secara tidak langsung bilangan pelajar yang menimbulkan masalah disiplin dalam kelas akan meningkat dengan mendadak sekali.

Kesan daripada itu, di pihak guru-guru juga akan mengalami masalah sampingan yang memeningkan kepala mereka. Ini kerana mereka tiada kemampuan untuk mengawal pelajar-pelajar lagi. Akhirnya guru-guru mengambil keputusan hanya mengajar mana-mana yang mereka mampu sahaja. Dalam hati guru-guru berkenaan akan berkata..."Kau orang nak ikut ka atau tak nak ikut ka, lantaklah kau orang. Aku pun dah tidak boleh paksa".

Orang Inggeris pun belajar sains dan matematik daripada buku-buku Yunani yang ditulis dalam bahasa Latin, tetapi P&P mereka tetap dijalankan dengan menggunakan bahasa ibunda mereka iaitu bahasa Inggeris. Padahal guru-guru mereka adalah orang Yunani yang memiliki dan menguasai bahasa Latin.

Orang Inggeris sendiri pun tidak mampu belajar sains & matematik dalam bahasa asing (bahasa latin adalah bahasa Ilmu pada masa itu). Jika tidak percaya, sila rujuk Sejarah Eropah dizaman gelap dan zaman Reinassance.
Kedah Lanie

No comments: