Tuesday, May 18, 2010

Guru sejati tidak harapkan ganjaran, insentif

SELAIN mengumumkan kenaikan pangkat seramai 15,320 Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) dan 9,969 Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma Bukan Siswazah (PPPLD) bermula April lalu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika melancarkan sambutan Hari Guru peringkat kebangsaan Ahad lalu turut menawarkan wang ganjaran sehingga RM7,500 setiap seorang guru jika berjaya melonjakkan prestasi sekolah masing-masing mencapai sasaran Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yang ditetapkan Kementerian Pelajaran.

Menurut beliau, wang ganjaran tersebut merupakan 'tawaran baru' kepada golongan pendidik supaya mengutamakan pencapaian dan keberhasilan sekolah masing-masing.

Bagi pihak guru, apa jua bentuk insentif yang telah dan akan diberi kepada warga pendidik perlulah dilihat sebagai penghargaan yang tinggi daripada pihak kerajaan atas bakti yang dicurah. Guru sejati sebenarnya tidak pernah mengharapkan insentif semata-mata kerana tanggungjawab dan amanah yang dipikul tidak dapat diukur dengan nilaian ringgit yang diterima.

Justeru, bukan sekadar menerima imbuhan dan intentif, semua insan bergelar guru perlulah menjelmakan ketekunan sebagai pendidik cemerlang dengan iltizam yang lebih tinggi sejajar dengan penghargaan yang diberikan kerajaan.

Keprihatinan pihak kerajaan terhadap usaha pembinaan modal insan ini sewajarnya diambil kesempatan oleh seluruh warga pendidik untuk bermuhasabah dengan amanah berat yang dipikul bagi melunaskan keilmuan pendidikan yang diterima.

Sesekali renung dan hayatilah hakikat diri kita sebagai 'cikgu' mengikut beberapa peranan berikut:

Pertamanya, guru sebagai muaddib dan pembimbing: Guru bertanggungjawab menyelia dan mengawal disiplin, penyubur sifat terpuji dan mementingkan kerohanian anak-anak didik sendiri.

Kedua, guru sebagai idola para pelajar: Guru perlu sentiasa bertingkah laku sopan, bersifat intelek, ini kerana pada mata masyarakat, guru sebenarnya dianggap golongan cendekiawan yang berkemampuan membawa reformasi mental dalam kehidupan seharian.

Ketiga, guru sebagai pelajar: Guru perlu sentiasa peka dan bersedia mereformasi diri pada alaf ini dan akan datang. Pelbagai disiplin ilmu bantu perlu diterokai dengan melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi, bukan setakat meningkatkan profesionalisme kerja, tetapi juga untuk mempelbagaikan metod dan kreativiti di bilik darjah.

Keempat, guru sebagai rakan sejawat: Hubungan sesama guru adalah adalah dalam konteks suatu rumpun keluarga di bawah satu bumbung ilmu. Sebagai akar dan umbi yang saling bertaut, kerjaya seorang pendidikan tidak seharusnya diselaputi syak wasangka, pentingkan diri sendiri, pesimis atau saling salah menyalahkan antara satu sama lain.

Kelima, guru sebagai penunjuk pandu: Masyarakat meletakkan harapan tinggi kepada golongan guru bagi memberi didikan semaksimum mungkin kepada anak-anak mereka. Potensi diri seseorang yang telah memilih kerjaya sebagai seorang guru sebenarnya mampu menjelmakan hasrat murni tersebut tetapi perlulah dilampir dengan dengan keikhlasan dan iltizam yang ampuh.

Dan keenam, guru sebagai manusia biasa: Sanjungan dan tingginya harapan seluruh komuniti masyarakat terhadap guru tetap tidak dapat merubah hakikat diri bahawa guru juga adalah manusia biasa yang tidak dapat lari dari melakukan kesilapan atau keterlanjuran.

Justeru, tidak timbul soal insentif yang diberi menjadi sebagai daya tarikan kerana seluruh warga pendidik sewajarnya memiliki sifat 'kerja guru dikelek, tetapi kerja-kerja sampingan lain pula dijunjung'.

Sekiranya disertakan sifat jujur dan ikhlas, visi dan misi pendidikan negara pasti akan dapat dijayakan dengan cemerlang. Keutuhan peribadi, luas pengetahuan, kreatif dan berkemahiran, bijak berkominukasi, kerja berkualiti dan prestasi yang tidak pernah statik akan menjadikan seluruh warga guru Malaysia sebagai pendidik cemerlang walaupun tanpa pemberian pelbagai bentuk insentif dan ganjaran.

No comments: