Monday, September 22, 2008

Permainan Tradisional: Tur Keras

PENGENALAN.

Permainan Tur Keras juga dipanggil Permainan Aci Patung atau Colek Mati.Tur Keras adalah panggilan popular bagi sesetengah tempat di Terengganu.Sesetengah tempat di Perak memanggilnya Aci Patung,manakala di Pulau Pinang menamakannya Colek Mati.Walaupun namanya berbeza-beza,namun permainannya tetap sama.Dalam permainan ini,Pengejar akan cuba mengejar dan menyentuh pemain-pemain.Pemain yang disentuh oleh Pengejar perlu berdiri dan tidak boleh bergerak.Pemain yang berdiri tanpa bergerak dipanggil “Keras”, “Patung” atau “mati”. Permainan Tur Keras dikategorikan sebagai permainan halaman kerana ia dimainkan di luar rumah. Kanak-kanak pasti gembira bermain permainan Tur Keras.

TEMPAT.

Sesuai dimainkan di kawasan halaman rumah atau di kawasan padang.Had kawasan permainan perlu ditentukan.

PERALATAN.

Tidak memerlukan sebarang peralatan

PEMAIN.

Bilangan pemain tidak dihadkan.Permainan ini sesuai dimainkan oleh kanak-kanak lelaki atau perempuan pada peringkat umur 8 hingga 12 tahun

LANGKAH-LANGKAH PERMAINAN.

1.Sebelum memulakan permainan,undian perlu dilakukan.Tujuan undian ialah untuk menentukan pemain yang akan menjadi Pengejar.Undian dijalankan dengan pelbagai cara,misalnya dengan menggunakan batang kemuncup.Pemain yang mencabut batang kemuncup paling pendek akan menjadi Pengejar.

2.Kawasan permainan hendaklah dihadkan.Apabila pengejar telah ditentukan,semua pemain dikehendaki melarikan diri.

3.Pengejar akan mengejar pemain-pemain dan cuba menyentuh mereka.Mana-mana pemain yang berjaya disentuh hendaklah mengeraskan dirinya,seperti mana kedudukan ia disentuh.

4.Pemain yang telah disentuh oleh Pengejar tidak boleh bergerak.Jika dia bergerak,dia akan menjadi Pengejar pula.Pemain hanya dibenarkan bergerak apabila semua pemain berjaya disentuh oleh Pengejar.

5.Sekiranya semua pemain telah disentuh,Pengejar akan mencari kedudukan yang membolehkan nya melihat semua pemain.Pengejar akan mencari kedudukan yang membolehkannya melihat semua pemain.Pengejar akan membilang satu,dua dan tiga.Semua pemain yang berada dalam keadaan kaku mestilah bergerak.

6.Pemain paling awal bergerak,dikira sebagai pemenang.Sementara pemain paling lambat bergerak dikira kalah dan akan menjadi Pengejar pula.

7.Permainan diteruskan dengan cara yang sama sehinggalah kesemua pemain bersetuju menamatkan permainan.


PERATURAN PERMAINAN.

· Undian dijalankan pada awal permainan bagi menentukan pemain yang akan jadi Pengejar.
· Mana-mana pemain yang disentuh hendaklah mengeraskan badannya.Pemain tidak boleh bergerak sehinggalah semua pemain telah disentuh Pengejar.Jika dia bergerak,pemain berkenaan akan menjadi Pengejar.
· Pemain boleh melarikan diri dalam had kawasan yang telah ditetapkan sahaja.Mana-mana pemain yang terkeluar dari kawasan,akan menjadi Pengejar pula.
· Semua pemain mestilah mematuhi peraturan permainan.

RASIONAL PERMAINAN

ü Kanak-kanak zaman dahulu tidak mempunyai permainan berteknologi seperti zaman sekarang namun,mereka berjaya mereka cipta pelbagai permainan tradisional yang sebenarnya banyak memberi manfaat:-

1. Mengeratkan Sillaturahim antara kanak-kanak.Ini penting kerana pada suatu masa kelak mereka akan mewarisi komuniti masyarakat yang sedia ada.

2. Belajar mematuhi peraturan:-Kanak-kanak yang ingin bermain sesuatu permainan
Tradisional harus mengetahui serta mematuhi peraturan yang sedia ada bagi menjamin kualiti permainan terjaga.

3. Menggunakan alam sekitar sebagai medan untuk bermain.

No comments: