Friday, December 11, 2009

Kekosongan seluruh negara permudah cikgu j-QAF kembali ke Semenanjung

ALHAMDULILLAH, jutaan terima kasih kepada Kementerian Pelajaran dengan jawapan Unit Komunikasi Korporatnya yang disiarkan ruangan ini 3 Disember lalu bertajuk 'Kelulusan pertukaran guru ikut kriteria ditetapkan.'

Kriteria ditetapkan ialah keperluan perkhidmatan dan kekosongan di negeri yang dimohon dan pemohon sudah lama berkhidmat akan diberi keutamaan.

Baru-baru ini Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi pada sidang media sempena Majlis Konvokesyen Berpusat Kursus Lepasan Ijazah j-QAF keempat mengakui kekurangan guru program pengajaran Jawi, al-Quran dan Fardu Ain (j-QAF) kerana sasaran awal kementerian untuk melahirkan lebih 32,000 guru j-QAF menjelang 2010 berbanding hanya 13,000 yang ada di seluruh negara.

Berdasarkan statistik itu, kekurangan guru j-QAF adalah 19,000. Secara logiknya kekosongan masih ada di seluruh negara. Dalam borang permohonan pertukaran, guru diberi pilihan daerah yang ingin ditempatkan dan ada ruang bersetuju jika ditempatkan di daerah lain jika tiada kekosongan daerah yang dimohon.

Bagi saya tiada masalah untuk beruang-alik antara negeri di Semenanjung sekurang-kurangnya seminggu sekali untuk bertemu keluarga.

Di tempat saya bertugas ada rakan berulang-alik dari Ipoh, Perak ke Jasin, Melaka dan Port Dickson setiap hari atas sebab tidak mahu berjauhan dengan keluarga.

Besar harapan saya jika perkara ini diambil perhatian agar kami juga dapat membina keluarga bahagia.

Beri peluang kepada guru j-QAF yang tamat kontrak dengan sekolah kembali ke Semenanjung dan digantikan guru baru tamat latihan.

Ia lebih adil kepada guru j-QAF di Sabah dan Sarawak kerana ada antara mereka menjalani kursus di sana dan penempatan pertama mereka pun di sana.

JEFRI,
Kuala Lumpur.

Rujuk di sini

No comments: