Friday, December 25, 2009

Rombak subjek sastera

KUALA LUMPUR 24 Dis. - Persepsi umum bahawa sastera sebagai bidang yang tidak mempunyai masa depan perlu diubah dengan merombak sukatan subjek itu supaya sesuai dengan kehendak semasa.

Tokoh akademik, Profesor Emeritus Datuk Dr. Nik Safiah Karim, rombakan serta kajian itu perlu melihat cara menyesuaikan bidang sastera dalam bidang-bidang tertentu seperti kesenian, kebudayaan dan perfileman.

Beliau berkata, langkah tersebut secara tidak langsung dapat mengembangkan masa depan pelajar aliran sastera bagi memenuhi pasaran pekerjaan.

"Saya lihat cadangan mengkaji semula sukatan subjek sastera adalah cukup tepat dan turut meningkatkan minat pelajar memilih bidang ini,'' katanya kepada Utusan Malaysia hari ini.

Beliau diminta mengulas saranan Sasterawan Negara, Datuk Dr. Anwar Ridhwan yang mahu sukatan pendidikan sastera di negara ini dikaji semula supaya ia menepati kehendak pasaran pekerjaan dan keperluan industri negara.

Sementara itu, pensyarah Sosiolinguistik Bahasa Melayu Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Teo Kok Seong berkata, aliran sastera di negara ini perlu diberi nafas baru bersesuaian dengan peredaran zaman.

"Kita boleh menjadikan subjek sastera sebagai medan integrasi antara kaum yang bersesuaian dengan konsep 1Malaysia,'' ujarnya.

Bagi bekas Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Dr. Abdul Rahman Arshad, subjek sastera perlu diberi perhatian supaya pendidikan menyeluruh dapat dicapai.

No comments: